Supplerende informasjon om kjøp av radioterminaler og tilleggsutstyr

Supplerende informasjon til brannvesen og 110-sentraler om kjøp av radioterminaler og tilleggsutstyr.

Bilde av bruk av radioterminal

NKS110 viser til nasjonal konkurranse for kjøp av radioterminaler og tilleggsutstyr, samt informasjonsskriv sendt ut til alle brannvesen og lagt ut på nks110.no. Som det fremgår av overnevnte informasjonsskriv, er det inngått nasjonal rammeavtale med Northcom om kjøp av radioterminaler og tilleggsutstyr.

NKS110 har registrert at TC Connect i etterkant av konkurransen har sendt ut tilbud til brannvesen som tidligere har kjøpt utstyr fra TC Connect, om mulighet for innbytteordning av radioterminaler og kjøp av blant annet tilleggsutstyr til en gunstig pris.

På bakgrunn av avtalen som nylig er inngått, ønsker NKS110 å minne alle brannvesen, 110-sentraler og DSB som er tilknyttet avtalen eller som utløser opsjon om at man er forpliktet til å benytte rammeavtalen med Northcom ved kjøp. Hvilke brannvesen og 110-sentraler som er omfattet av avtalen, fremgår av opplisting i tidligere informasjonsskriv.

For nærmere informasjon om den inngåtte rammeavtalen viser vi til det overnevnte informasjonsskrivet. Kjøp utenfor avtalen vil utgjøre direkte kontraktsbrudd for alle brukere som er tilknyttet avtalen, og vil kunne medføre at man ilegges et erstatningsansvar.

For brannvesen eller 110-sentraler som ikke er underlagt avtalen eller som velger å ikke utløse opsjon, minnes det om at anskaffelsesregelverket uansett må overholdes ved nye kjøp. Det å ikke ha tilknyttet seg rammeavtalen innebærer således ikke at man uten videre kan gjøre direktekjøp fra en leverandør. Direktekjøp i strid med anskaffelsesregelverket vil kunne utgjøre ulovlige direkteanskaffelser, som kan ilegges sanksjoner, herunder overtredelsesgebyr.

Ved eventuelle spørsmål rundt dette eller avtalen kan det tas kontakt med NKS110 på e-post post@nks110.no.

LES OGSÅ: Rammeavtale radioterminaler og tilleggsutstyr

Dokumenter for nedlasting: