Nytt Nødnett

29.08.2025 besluttet Regjeringen at ansvaret for det nye nødnettet flyttes fra Justis- og beredskapsdepartementet til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Nytt Nødnett er en ny kommunikasjonsplattform for nødetatene i Norge, som skal erstatte dagens TETRA-baserte nødnett. Det skal bygges på MCX-teknologi (Mission Critical Services) og benytte kommersielle mobilnett i stedet for et dedikert radionett.

Nødnett er et nasjonalt, digitalt samband for sikker kommunikasjon mellom politi, brann- og helsetjeneste, samt andre aktører med nød- og beredskapsansvar. Brukere av Nødnett kan kommunisere på tvers av organisatoriske og geografiske grenser, samt internt i egen organisasjon.

Brann- og redningsvesenet, helsetjenesten og politiet er Nødnetts kjernebrukere, og bruker Nødnett i sitt daglige virke. Andre brukere er Forsvaret, Hovedredningssentralen, Statens vegvesen, frivillige organisasjoner, kommuner, statsforvaltere, Tollvesenet med flere.

VIKTIG MELDING: BP er nede

Nytt Nødnett er en ny kommunikasjonsplattform for nødetatene i Norge, som skal erstatte dagens TETRA-baserte nødnett. Det skal bygges på MCX-teknologi (Mission Critical Services) og benytte kommersielle mobilnett (4G/5G og fremtidig 6G) i stedet for et dedikert radionett.

Målet er å tilby:

  • Robust og sikker kommunikasjon
  • Prioritet i mobilnettene ved kriser
  • Støtte for tale, video, data og posisjon
  • Bedre samhandling mellom nødetater og kommunale beredskapsaktører

Overgangen til nytt Nødnett innebærer store endringer som blant annet innebærer at:

  • Radioterminaler skal byttes ut med mobile enheter som er tett integrert med kontrollromsløsningene
  • Kontrollrommene må tilpasses ny teknologi og grensesnitt
  • Applikasjoner og infrastruktur må oppdateres for å støtte MCX-tjenester og sikre interoperabilitet

NKS110 IKS har en viktig rolle i prosjektet for nytt Nødnett, som ledes av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD).

NKS110 IKS har etablert eget prosjekt for å ivareta kontrollromsløsningene for brann og 110-sentralene, og skal bidra med kompetanse, prosjektledelse og koordinering på vegne av brannvesenet.