Spørsmål og svar

Her kan du få svar på vanlige spørsmål om Nasjonalt kommunesamarbeid for 110-sentralene IKS.

Selskapets formål er å ivareta deltakernes behov, plikter og oppgaver vedrørende anskaffelse, implementering, forvaltning og drift av felles oppdragshåndteringsverktøy, teknisk infrastruktur og andre relevante datasystemer.

Selskapets formål er også å ivareta deltakernes behov for felles opplæring og håndtering av disse systemene for alle 110-sentralene.

Selskapets navn er «Nasjonalt kommunesamarbeid for 110-sentralene IKS», forkortet til NKS110 IKS.

NKS110 IKS leverer samfunnskritiske digitale fellestjenester til 110, brann og redningstjenestens nødnummer i Norge.

Selskapets formål er å ivareta deltakernes behov, plikter og oppgaver vedrørende anskaffelse, implementering, forvaltning og drift av felles oppdragshåndteringsverktøy, teknisk infrastruktur og andre relevante datasystemer. Selskapets formål er også å ivareta deltakernes behov for felles opplæring og håndtering av disse systemene for alle 110-sentralene.

Selskapet er et Interkommunalt selskap (IKS) opprettet i medhold av lov om interkommunale selskaper (IKS-loven) av 29.1.1999 nr. 6.

NKS110 IKS har følgende deltagere i selskapet, som alle har eierandel, innskuddsplikt og deltakeransvar:

Sør-Varanger kommune110-sentralen for Finnmark
Tromsø kommuneTromsø 110-sentral KF
Salten Brann IKS110-sentralen i Nordland
Midt-Norge 110-sentral IKS110-sentralen i Trondheim
Ålesund kommuneMøre og Romsdal110-sentral KF
Bergen kommune110 Vest
Rogaland brann og redning IKS110-sentral Sør-Vest
110 Agder IKS110-sentralen Agder
Sør-Øst 110 IKS110-sentralen i Tønsberg
Oslo kommune110-sentralen Oslo
Øst 110-sentral IKS110-sentralen i Ski
Hamar KommuneAlarmsentral Brann Innlandet

Selskapet er organisert etter lov om interkommunale selskaper (IKS-loven). Selskapet er eid av kommunene i fellesskap. Selskapets styrende organer er representantskapet, styret, valgkomiteen, samt referansegruppen og daglig leder.

Organiseringen av NKS110 IKS er til dels kompleks, siden de 12 regionale 110-sentralene i Norge har ulik eierstruktur. Noen er organisert som interkommunale selskap, noen som kommunale foretak eller noen som en del av eget brann- og redningsvesen.

Deltagerne (kommunene) fordeler alle kostander mellom seg etter fastsatt modell.

Selskapsavtalen, kapittel 16 fastsetter at selskapet fører regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper, og følger kravene til økonomiforvaltning, jf. lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) kapittel 14.

NKS110 IKS skal utarbeide samordnede og realistiske planer for egen virksomhet og økonomi, jf. kommuneloven § 14-1 andre ledd. Selskapet skal utarbeide økonomiplan med et 4-årig perspektiv, som skal revideres hvert år. Økonomiplanen vedtas sammen med neste års budsjett av representantskapet.

Selskapet kan ta opp lån, med begrensning oppad slik det fremgår av Selskapsavtalen, og bare innenfor de rammene som selskapsavtalen og representantskapet selv har vedtatt.

Kort fortalt ble NKS110 IKS stiftet i forbindelse med behovet for å anskaffe et nytt oppdragshåndteringsverktøy (OHV). Gjennom etableringen fikk 110-sentralene og kommunene et felles eierskap til det nye OHV og et felleseid IKS som hadde til formål å utruste landets tolv 110-sentraler gjennom en brukerstyrt modell. Et felleseid nasjonalt interkommunalt selskap sikrer nødmeldetjenesten for brann og redning mer helhetlige leveranser, og en betydelig styrket sikkerhet og beredskap gjennom felles og fremtidsrettede løsninger.

Alle 12 110-sentraler i Norge, samt tilleggskontrollrom som Brann Driftsorganisasjon og Brann- og Redningsskolen.

Vi tilbyr brukerveiledninger, opplæringsmateriell og systemdokumentasjon via vår opplæringsportal, samt teknisk support i flere linjer.

Hvis du havner i nød og ringer 110, starter en koordinert innsats for å redde liv, helse og verdier. Nødmeldetjenesten for brann og redning er en kritisk del av Norges beredskapssystem, og sikrer at innbyggere får rask og riktig hjelp i nødsituasjoner – uansett hvor de befinner seg i landet. Norge har brannvesen spredt over hele landet, og ofte er brann først på stedet ved en nødsituasjon.

Operatørene ved 110-sentralene er de første som mottar nødanropet. De innhenter viktig informasjon, veileder innringer og sørger for at riktig ressurser blir utalarmert og koordinert. Dette arbeidet skjer under høyt tidspress og krever høy faglig kompetanse.

NKS110 IKS ble etablert for å støtte kommunene i dette viktige arbeidet. Vi har ansvar for anskaffelse, implementering og drift av felles tekniske løsninger for alle landets 110-sentraler. Dette inkluderer teknisk infrastruktur og moderne og fremtidsrettede datasystem, og felles opplæring i bruk av systemene vi leverer. Ved å samle ressursene og kompetansen i et felleseid IKS, sikrer vi at 110-sentralene har moderne og effektive verktøy for å håndtere nødsituasjoner – til beste for innbyggernes sikkerhet.

Gjennom en rammeavtale med Northcom. Brannvesen og sentraler bestiller via bestillingsskjema, mens fakturering og support går gjennom NKS 110. Du kan lese mer om rammeavtalen på våre produktsider.

Vi følger nasjonale krav, har sikker infrastruktur og avtaler med leverandører som ivaretar datasikkerhet, personvern og GDPR-krav. Les mer om personvern i vår personvernerklæring.