OHV Prosjektorganisasjon

OHV-prosjektet startet som en sammensatt prosjektgruppe som bidro med utforming av kravspesifikasjonen, og evaluering av NKS110 sine tilbud.

Før sommeren 2021 ble det signert avtaler med Locus og Atea. Samtidig ble NKS110 IKS ble stiftet. Med dette gikk prosjektet over i en ny fase, hvor det ble behov for å etablere delprosjekter for å ivareta fremdrift innenfor de ulike fagområdene. Trond Brenden ble ansatt som daglig leder i NKS110, og fikk en rolle som prosjektkoordinator som skal holde et overordnet blikk på de tre delprosjektene. Han tar også ansvar for å ivareta kontraktsoppfølging og sikkerhetsspørsmål, samt sørger for nødvendig forankring i styret og representantskap i NKS110. 

 

Implementering av LEMO

Prosjektet “Implementering av LocusEmergency OHV” – LEMO – blir ledet av Robin Åsheim. Dette delprosjektet skal ivareta implementeringen av LocusEmergency OHV helt fra detaljspesifiseringen til programvaren er tatt i bruk i 110-sentralene. Her vil teamlederne bistå innenfor gitte fagområder med å holde et spesielt fokus på sitt fagområde, samtidig som man bistår på tvers for å sørge for en best mulig løsning innenfor de rammene som er gitt gjennom kjøpskontrakten. Helge Myrvoll-Lunde har fått rollen som testleder, og skal sørge for å utarbeide og gjennomføre en testplan sammen med sin arbeidsgruppe.

Kundeinvolveringen er estimert til om lag 16 000 arbeidstimer, noe som utgjør nesten 10 årsverk! Dette skal fordeles på mange involverte, men det er tydelig at dette er et stort prosjekt for 110-sentralene, sier Robin Åsheim

 

TIF 110

Prosjektet “Teknisk infrastruktur til 110-sentralene” – TIF110 – blir ledet av Christen Bentzen. Dette prosjektet har som mål å bygge en robust infrastruktur for 110-sentralene som er utformet for å møte de krav til sikkerhet som ligger i en sentralisert løsning. Her er Atea samarbeidspartner, og kundeinvolveringen blir ikke like omfattende som i LEMO.

 

Lokale prosjektlederne

De lokale prosjektlederne har som ansvar å sørge for at lokale hensyn blir ivaretatt under implementeringen, og at egen organisasjon er klar for å ta imot systemet når det kommer. Sammen med lokal prosjektleder er det også definert tre andre roller som må ivaretas på hver enkelt sentral; teknisk, konfigurasjon og opplæring. De lokale prosjektlederne involveres i kartlegging, planlegging, datainnsamling og informasjonsarbeid underveis i prosjektperioden, og er et viktig verktøy for lokal forankring og for å klargjøre egen organisasjon for de endringene som kommer. 

 

Teknisk ansvarlig

Teknisk ansvarlig skal ha fokus på den tekniske leveransen som kommer. Dette innebærer å spille inn egne behov gjennom kartleggingen som kommer i forkant, sørge for at egen sentral er i stand til å ta imot utstyret som kommer. Teknisk ressurs må sammen med lokal prosjektleder koordinere den tekniske leveransen. 

 

Konfigurasjonsansvarlig

Konfigurasjonsansvarlig skal sørge for at lokal konfigurasjonsdata blir lagt inn i løsningen, og bidra til at dette blir lagt opp som en mest mulig lik løsning nasjonalt. Sammen med brannvesenene skal man definere de lokale behovene for beredskapsbestillingen, og bistå brannvesenet når de skal konfigurere egen vaktplanoppsett.

 

Opplæringsansvarlig

Opplæringsansvarlig skal ivareta opplæring av mannskap på egen sentral, samt opplæring av ressurspersoner i brannvesenene i bruk av Brannstasjonsportalen og for beredskapsbestilling. Vedkommende skal være involvert i utviklingen av opplæringsplanen Prosjekt “Opplæring” vil bli ledet av Kristin Solvang. Dette prosjektet vil starte opp på nyåret 2022, og har som mål å etablere en opplæringsplan og gjennomføre opplæring av operatører og andre involverte før verktøyet skal tas i bruk. Dette vil foregå i tett samarbeid med de opplæringsansvarlige ute på sentralene.