Brannstasjonsportalen

Status 26.09.2025: BP er i ordinær drift

Brannstasjonsportalen er en digital plattform utviklet for å styrke samhandlingen mellom 110-sentralene og brann- og redningsvesenet i Norge. Den gir brannstasjoner tilgang til sanntidsinformasjon om pågående hendelser, alarmer og ressursdisponering.

Brannstasjonsportalen (BP) er brann- og redningsvesenets verktøy for å få tilgang til informasjon om hendelser og legge inn informasjon som er nødvendig for at 110-sentralene skal kunne utføre sitt oppdrag.

BP er et webbasert verktøy som er koblet til LEO på en sikker måte, og gir tilgang til:

  • sanntidsinformasjon om pågående hendelser
  • informasjon om tidligere hendelser, herunder tidspunkt, hendelseslogg og bilder
  • objektinformasjon, som er informasjon og situasjonsplaner for ulike objekter i eget brannstasjonsområde
  • informasjon om personell og ressurser
  • oppsett av vaktplan for hvem som skal motta uttalarmering på forskjellige tidspunkt
  • beredskapsbestillingen, som er en oversikt over hvilke ressurser som skal ut på forskjellige hendelser

Ved å gi alle brann- og redningsvesen direkte tilgang til informasjon fra 110-sentralene på en sikker måte, forbedres situasjonsforståelsen og beslutningstakingen før, under og etter utrykninger. Dette bidrar til økt effektivitet og sikkerhet for både innsatspersonell og publikum.

Brannstasjonsportalen er tilgangsstyrt, og for å få tilgang må man søke om dette. Prosessen for å få tilgang er følgende:

Beskrivelse av tilgangsprosess:

  1. Registrering: Når en bruker har behov for tilgang til Brannstasjonsportalen, må bruker registrere seg selv på https://registrering.110sentral.no/ ved hjelp av ID-porten.
  2. Første godkjenningsledd: Hvert brannvesen må ha minst én godkjenner som kan verifisere nye brukere. Godkjenneren må ha tilgang til personnummeret (11 siffer) til den som registrerer seg for å kunne godkjenne brukertilgangen.
    1. Motta e-post: Godkjenneren vil motta en e-post fra «noreply NKS 110» når en bruker har registrert seg.
    2. Sjekk info: Godkjenner logger på https://tilgang.nks110.no/IdentityManager, kontrollerer at informasjon som er oppgitt er korrekt, og legger til hvilken brukertilgang brukeren skal ha.
    3. Godkjenne eller avslå: For å godkjenne brukeren legges personnummer inn som en kontroll. Personnummeret lagres ikke i systemet etter denne sjekken er gjort.
  3. Andre godkjenningsledd: Forespørselen går deretter videre til en godkjenner på 110-sentralen som ser over informasjonen og godkjenner tilgang dersom bruker skal ha tilgang.
  4. Bruker mottar informasjon: Dersom bruker godkjennes, vil brukeren motta epost fra Microsoft med videre instruksjon om hvordan man aksepterer invitasjon. Der vil det være en link til en pdf som beskriver oppsett av multifaktorautentisering.

Når man har registrert brukertilgang, så har du i utgangspunktet bare tilgang til din hjemmestasjon. For å få tilgang til flere brannstasjoner, eller endre rolle, så må superbruker i brannvesenet  opprette en sak hos BDO på Min Side:

https://dsbno.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/12

Ta kontakt for mer informasjon: